نورالژی عصب سه‌قلو (نورالژی تری ژمینال) چیست؟

نورالژی تری‌ژمینال یا عصب سه‌قلوعارضه ی درد مزمنی است که عصب تری‌ژمینال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عصب تری ژمینال حسی که صورت آن را حس می‌کند را به مغز انتقال می‌دهد. شخصی که مبتلا به بیماری نورالژی‌ تری‌ژمینال است‌‌‌ با تحرک های ساده که صورت در طول روز برای آراستن خود انجام می‌دهد، درد مشقت‌باری را برایش به همراه خواهد داشت.

فعالیت درد عصب سه قلو (نورالژی تری ژمینال‌)

در طول این بیماری درد آسا حملات کوتاه و شدیدی تجربه خواهید کرد که با گذر زمان رشد خواهند کرد و دردهای شدیدی را با تناوب بیشتر منجرب می شود. احتمال وقوع این بیماری در زنان بیشتر است به خصوص برای افرادی که عمرشان بالای ۵۰ سال می باشند.

هیچ نگران نباشید. مبتلا بودن به بیماری درد عصب سه قلو به این معنا نیست که شخص به پایان عمر خود رسیده است. امروزه روش‌های مدرن و‌متنوعی جهت درمان این بیماری وجود دارد. یکی از بهترین، مدرن‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های درمانی با رادیو فرکوئنسی می‌باشد که بصورت بی حسی و بدون نیاز به عمل جراحی بصورت سرپایی انجام می‌شود. این روش درمانی سال‌هاست که در کلینیک تخصصی درد دکتر موسوی در حال انجام است.

علائم عصب سه قلو (نورالوژی عصب سه قلو )

• دردهای حادی که بسیار تیر می‌کشند و احساس ناخوشایندی مانند شوک الکتریکی دست می‌دهند. دردهای شدیدی که سبب می‌شود قسمتی از صورت تیر بکشد.
  • از علائم دیگر حمله هایی است که در فاصله ی زمانی چند ثانیه تا چند دقیقه دوام دارد.
  • ممکن است با تحرک های طبیعی روزمره در صورت مانند: جویدن، لمس صورت ، مسواک زدن، حرف زدن، خوردن و… به صورت ناخودآگاه درد یا حملاتی را به دنبال داشته باشد.
  • دردهایی که همراه با احساس سوزش که درد آن اندکی شبیه اسپاسم می‌باشد.
  • در مناطقی که عصب تری‌ژمینال عصب رسانی را انجام می‌دهد احتمال وقوع درد بسیار زیاد است.
  • زمانی که یک طرف صورت با درد درگیر می‌شود احتمال این‌که در دو طرف صورت این درد ایجاد شود بسیار کم است.
  • تمامی دردها در یک نقطه متمرکز می‌شوند.

نورالژی عصب سه‌قلو (نورالژی تری ژمینال)

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

زمانی‌که در صورت خود دردهای مداومی احساس کردید که با مسکن تسکین نیافت. حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید و با پزشک درمیان بگذارید جزئیات و مدت زمان درد را؛ تا اقدامات لازم برای درمان در حداقل زمان انجام شود.

دلایل وقوع بیماری نورالژی تری‌ژمینال

طبق بررسی های متعدد زمانی‌ عملکرد عصب تری‌ژمینال مختل می‌گردد که عصب و یک رگ خونی موجود در قاعده مغز، تماس یابند که مشکل بزرگی ایجاد می‌شود.

از دلایل دیگر بروز این بیماری می‌تواند افزایش سن باشد یا با مالتیپل‌ اسکلروزیس (MS) یا آسیب رسیدن به غشای میلین اعصاب که از طریق ناهنجاری‌های مشابه‌ سبب می‌شود. اگر با شیوع کم‌تر نورالژی عصب سه قلو مواجه شدید قطعاً به تومور فشارنده ی این عصب ارتباط دارد.

تشخیص بیماری نورالژی عصب سه قلو

دکتر سید کمال موسوی تست‌های متعددی را برای تشخیص این بیماری انجام می‌دهد که به پیش‌گیری و درمان هرچه زودتر بسیار کمک می‌کند.

تست ها شامل موارد زیر می‌باشد:

• نوع درد نورالژی‌تری‌ژمینال کاملاً مشخص است که ناگهانی و مختصر می‌باشد و به صورت شوک رخ می‌دهد.
  • محل‌هایی که تحت تأثیر درد قرار می‌گیرند بخش هایی از صورت است که باید با پزشک درمیان گذاشته شود تا پی‌گیری شود از عصب است یا نه. اگر از عصب باشد باید تمامی اقداماتی که لازم است به عمل آید تا از خطرات احتمالی پیش‌گیری شود.
  • تحرک آرام، گونه‌ها مثل خوردن و حرف زدن درد نورالژی عصب سه قلو را سبب می‌گردد. در واقع با تحرک‌های هم‌ درد ایجاد می‌شود.لازم است پزشک متخصص تست های متعددی را انجام دهد تا عوارض بیماری نورالژی عصب سه قلو را شناسایی کند.
  • معاینه های نورولوژیکی که با آزمایشات عصبی که به بررسی قسمت‌های مختلف می‌پردازند تا بتواند به صورت دقیق جایی‌که درد رخ می‌دهد را تشخیص دهد و تمامی شاخه‌هایی را که تحت تأثیرقرار گرفته شده را بیابند تا از عوارض آن جلوگیری نمایند.
  • تست‌های رفلکسی نیز مشخص می‌کنند که علائم به علت تحت فشار قرارگرفتن عصب ایجاد شده یا عوارض دیگری است.

درمان نورالژی تری‌ژمینال

روش های درمانی نورالژی تری‌ژمینال در کلینیک درد

رادیوفرکونسی، گامانایف، بلوک گانگلیون و باکلوفن از روش های درمانی می‌باشد که تنها پزشکان فوق تخصص درد با مراجعه بیماران به کلینیک درد با آن آشنا خواهند شد. پزشکان فوق تخصص درد با بی‌حسی موضعی و فقط با قرار دادن یک سوزن در کنار هسته عصب سه قلو و القاء امواج رادیوفرکوئنسی انجام می‌گیرد. در کلینیک درد به صورتDay-Care  انجام می‌شود. بیمار به راحتی چند ساعت پس از انجام آن ترخیص می‌گردد.

درمان نورالژی تری‌ژمینال با استفاده از رادیو فرکوئنسی (RF)

روش درمانی رادیوفرکوئنسی که در کلینیک تخصصی درد دکتر موسوی این روش انجام میشود با ایجاد تاثیر بر روی گانگلیون سبب تسکین و معالجه بیمار می‌شود.

البته در طولانی‌مدت یک‌سوم بیماران پس از مدتی عود گزارش شده است و از عوارض آن نیز می‌توان به گزگز صورت اشاره کرد.

نورالژی عصب سه‌قلو (نورالژی تری ژمینال) چیست؟

Conventional RF :

در رادیوفرکوئنسی مداخله ای (Conventional Radiofrequency) یا معروف به یک الکترود است که جریان RF را عبور می‌دهد و روی عصب مورد نظر قرار می‌گیرد که به کمک گرمای ایجاد شده، تخریب عصب صورت می‌گیرد.

این تکنیک باعث تخریب عصب می‌شود. در مواردی که عصب مورد مداخله فقط حسی بوده و عمل‌کردی بجز انتقال پیام درد ندارد، این روش کابرد دارد.

درمان نورالژی تری‌ژمینال با استفاده از گاما نایف

امروزه از روش گاما نایف رادیو سرجری که بی آنکه جراحی انجام می‌شود، نیز استفاده می‌شود. این روش به‌ویژه در افراد سن بالا دارای بیماری زمینه‌ای و اشخاص بیماری که داروی ضدانعقادی استفاده می‌کنند و نمی‌توانند داروی ضدانعقادی را قطع کنند و نیز در موارد بازگشت بیماری پس از دکمپرسیون میکروواسکولار یا بیمارانی که دچار مشکل شنوایی در طرف مقابل باشند کاربرد بسیاری دارد. روش گاما نایف نسبتهای به روشهای دیگر تاثیر کمتر و هزینه بالاتری دارد.

روش جراحی باز

این یک روش درمانی سنتی میباشد که بیمار تحت بیهوشی عمومی و با شکافتن جمجمه بیمار فشار از روی عصب برداشته میشود که امروزه بواسطه عوارض متعدد بیهوشی و جراحی و هزینه بالای ان کمتر انجام می‌گیرد.

این مقاله در کلینیک درد تألیف گردیده است. کپی با ذکر منبع بلا مانع است.