راه های درمان گردن درد کدامند؟

در بسیاری از مواقع درمان گردن درد را می توان با روش های معمول در خانه به راحتی درمان کرد اما این درد پس از مدتی بازخواهد گشت.

بهترین کار برای درمان گردن درد مراجعه به کلینیک درد است. البته ناگفته نماند که اغلب روش های معالجه خانگی به همراه نسخه های کلینیک درد به بهترین روش های درمانی تبدیل می شوند.

درمان گردن درد در منزل

در برخی مواقع که درد گردن حاصل آسیب دیدگی، ضرب خوردگی، ضخم های عمیق نباشد خودتان هم می توانید درمان گردن درد را در منزل انجام دهید. هر چند که مراجعه به پزشکان متخصص کلینیک درد قطعا سودمند خواهد بود.

یکی از بهترین پزشکانی که به صورت رایگان به همه ما خدمات می‌دهد، استراحت کردن است. استراحتی چند ساعته یا چند روزه را برای خودتان تجویز کنید. برخی فعالیت ها در طول روز وضعیت درد را بدتر از قبل می‌کند. در طول زمان استراحت از تمام اینگونه فعالیت ها دوری کنید.

از کیسه آب گرم و یا کیسه یخ خشک استفاده کنید. استفاده از یخ خشک به کاهش تورم و درد کمک می‌کند. استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند سبب شل شدن ماهیچه ها شده و باعث شود خون بیشتری در آن ناحیه جریان داشته باشد. در نتیجه مواد غذایی بیشتری به سلول های ماهیچه ای برساند.

وجود مواد غذایی کافی و اکسیژن در خون سبب می شود سلول ها روند بهبودی را سریع‌تر طی کنند. استفاده موثر از یخ خشک و آب گرم، شامل برنامه های کاربردی 15 تا 20 دقیقه می‌شود، که حداقل 2 ساعت بین آن فاصله وجو دارد تا به پوست زمان بهبودی داده شود.

کشش ملایم برخی از گردن دردها یا گرفتگی عضلات باعث به روند بهبودی سرعت می‌بخشند. اگر در حال امتحان کردن یک حرکت کششی خاص درد شدیدی را حس کردید، متوقف نشوید بلکه حرکت را عوض کرده و حرکت ملایم‌تری را امتحان کنید.

گاهی اوقات سبک زندگی اکثرما به گونه است که نه تنها گردن درد بلکه درد قسمت های دیگری از بدن را به همراه دارد. تغیر سبک زندگی می تواند به راحتی شما را از گردن درد رهایی بخشیده و آسایش را به ارمغان بیاورد.

برای تغیر سبک زندگی می‌توان به شیوه زندگی با فعالیت بدنی بیشتر، ترک سیگار و حفظ وضعیت صحیح بدن در طول روز اشاره کرد.

راه های درمان گردن درد کدامند؟

فیزیوتراپی درمان گردن درد

بسیاری از برنامه های درمانی برای درمان گردن درد شامل نوعی از فیزیوتراپی برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری گردن است. ساختار و طول برنامه فیزیوتراپی به تشخیص و وضعیت خاص افراد بستگی دارد.

این برنامه برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. برای شروع چندین جلسه در هفته با یک متخصص فیزیوتراپی کلینیک درد مراجعه کنید. با گذشت زمان، و با تشخیص پزشک فیزیوتراپ تمرینات تجویز شده می تواند در خانه انجام شود.

داروهایی که برای گردن درد می توان استفاده کرد

داروهایی وجود دارد که بتوانید بدون نسخه پزشک از آنها برای درمان گردن درد استفاده کنید. داروهای مسکن رایج مانند خانواده فن ها، دسته پروکسن ها استفاده کرد.

اما این داروها از دسته مواد مخدر هستند و عوارضی همچون زخم معده را به دنبال دارند. پیشنهاد می‌شود اگر پس از 5 تا 10 روز گردن درد شما بهبود پیدا نکرد به پزشک کلینیک درد مراجعه کرده و از داروهای توصیه پزشک استفاده نمایید. پمادهایی هم وجود دارد که برای گردن درد تولید شده و بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسد.

پمادهایی که متاسفانه مبرا از عوارض نیستند. از این دسته از پمادها می‌توان به پیروکسیکام و متیل سالیسیلات اشاره کرد. پیروکسیکام دردهای مفصلی و ماهیچه ای را کاهش داده و درد ناشی از آرتروز را هم از بین می‌برد.

عوارض این پماد بثورات پوستی، کهیر و حساسیت به نور هستند. پماد متیل سالیسیلات از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای تسکین موضعی درد‌های عضلانی یا مفاصل و از بین بردن التهاب موضعی بکار می‌رود.

از عوارض این دارو می توان به حالت تهوع و استفراغ و حساسیت های پوستی اشاره کرد. با این وصف بهترین کار مراجعه به کلینیک درد می‌باشد تا دارویی که متاسب با بدن شما باشد تهیه کنید.

درمان های جایگزین خانگی گردن درد

درمان جایگزین یا به عبارت بهتر درمان های مکمل در کنار درمان های کلینیک درد، دوره درمان را کوتاه تر کرده و به روند درمان سرعت می‌بخشند. این روش ها بسیارند ما در اینجا به بهترین‌های آنان اشاره می‌کنیم.

ماساژ درمانی یکی از بهترین راه های کنترل و درمان گردن درد است. یک ماساژ آرامش بخش می‌تواند باعث شل شدن عضلات شده و درد گردن را تا حد زیادی کاهش دهد. هرچند که در بیشتر مواقع پس از مدتی درد گردن دوباره برمی‌گردد اما برای چند ساعت راحت شدن از درد می‌تواند مفید باشد.

ماساژ درمانی در بهترین حالت در کنار نسخه کلینیک درد تاثیر 100% دارد. برخی از این کار لذت برده و ماساژور حرفه ای استخدام می‌کنند دو مزیت مهم دارد. اول اینکه احساس آرامش بیشتری می‌کنند و دوم اینکه اگر ماساژور حرفه ای نباشد ممکن است به اعصاب گردن آسیب بزند.

طب سنتی هم در کنار نسخه کلینیک درد می تواند نقش مهمی ایجاد کند. در بسیاری از مواقع نسخه های طب سنتی روند اثر بخشیدن داروهای پزشکان کلینیک درد را افزایش داده و طول درمان را کوتاه می‌کنند.

نکته مهم اینجاست که اگر از طب سنتی استفاده می کنید حتما نسخه های پزشک طب سنتی را به پزشک کلینیک درد نشان دهید.

طب سوزنی یکی از روش‌هایی است که برخی برای درمان گردن درد از آن بهره می‌گیرند. متخصص طب سوزنی پس از تشخیص محل درد سوزن های بسیار باریکی را به رگهای عصبی فرو می‌کند. این کار باعث جمع شدن انرژی و یا از بین رفتن آن در بین رگ های عصبی شده و درمان گردن درد را تا حد زیادی سرعت می‌بخشد.

تمرین های ذهنی، یوگا و مدیتیشن یکی از کارآمدترین روش های برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی است. این روش ها به بدن آرامش داده و با تمرین های ذهنی و بدنی درمان گردن درد را سرعت می‌بخشد. تکنیک‌های زیادی در این باره می‌توان نام برد، مانند تمرین های تنفسی با حرکت بدن و تکنیک حواس پرتی.

گردن درد

پیشگیری بهتر از درمان گردن درد

همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و هست. اگر دردی وجود نداشته باشد درمان گردن دردی هم وجود ندارد. بهترین لطفی که در حق خود می‌توانیم انجام دهیم چیزی نیست جز اینکه بدنمان را دوست داشته باشیم. برای اثبات این دوست داشتن موارد زیر را انجام دهید:

• استرس زندگی خود را کاهش دهید تا تنش عضلانی از بین برود.
  • برای بهبود وضعیت عضلات خود مرتب ورزش کنید. در حین انجام ورزش به حالت های ماهیچه های گردن و پشت خود توجه داشته باشید.
  • وزن خود را در حالت متعادل نگه دارید.
  • سیگار را ترک کنید. زیرا روند بهبودی شما را در تمام بیماری ها و امراض به تاخیر می اندازد.
  • برای کار محل نشستن و ایستادن خود را به درستی تنظیم کنید. حالت ایستادن خود را به گونه ای تنظیم کنید که سر شما در حالت صاف قرار بگیرد و گردن شما زاویه ای نداشته باشد.

در این حالت کمترین فشار بر روی گردن شماست. پس از مدتی به گردن خود استراحت بدهید. در حالت نشسته طرز قرار دادن لگن خود را تنظیم کنید، سینه خود را به آرامی بالا بیاورید، چانه خود را به آرامی تکان دهید و شانه های خود را شل کنید.

در برخی موارد دردهای گردنی جدی هستند بویژه در مواردی که دردها همراه با دردهای تیر کشنده به شانه ها، بازوها یا دست‌ها و انگشتان باشد، که حتما نیاز به مراجعه به کلینیک درد و معاینه دقیق وجود دارد،چون ممکن است بعلت  دیسک گردن و یا تنگی کانال نخاع باشد که البته در این مراکز روشهای موثر غیر جراحی جهت درمان وجود دارد