نورالژی عصب سه قلو و کلینیک درد

نورالژی عصب سه قلو یکی از بیماری‌هایی است که به شدت باید به آن توجه کرد. این بیماری در ناحیه صورت درد خود را نشان می‌دهد و بیمار به حدی درد دارد که احساس می‌کند که یک چاقو در صورت او گیر گرده است! برای درمان این بیماری راه‌های مختلفی وجود دارد که امروز به آن‌ها خواهیم پرداخت.

درمان نورالژی عصب سه قلو با دارو

برای کاهش درد این بیماری، پزشکان زیادی داروهایی مانند کاربامازپین، اگزکاربامازپین، پره گالبین و … که در دسته داروهای ضد تشنج قرار دارند، تجویز می‌کنند. این داروها در مراحل اولیه بیماری شاید بتوانند باعث کاهش درد شوند اما در آینده نزدیک این داروها خاصیت خود را از دست می‌دهند و تنها عوارض جانبی آن‌ها برای بیمار باقی می‌ماند.

درمان نورالژی عصب سه قلو با انعقاد حرارتی

یکی از روش‌های درمانی که این روزها در کلینیک‌های درد مورد استفاده قرار می‌گیرد، انعقاد حرارتی با فرکانس رادیویی است که در بیش‌‍تر بیماران باعث 90 درصد کاهش درد شده است. در برخی از کلینیک‌های درد برای انجام این کار از دستگاه اسکن استفاده می‌کنند.

یکی از مزیت‌های استفاده از این روش این است که به صورت دقیق انجام می‌شود و خطای خیلی کمی دارد و باعث آسیب به قسمت‌های دیگر نمی‌شود. این روش در انگلیسی به RFTC معروف است.

کلینیک درد

درمان نورالژی عصب سه قلو با استفاده از اسفنوپالاتین گانگلیون

در این روش مانند روش انعقاد حرارتی با فرکانس رادیویی به سوزاندن عصب‌های درد می‌پردازند اما به روش پیشرفته‌تری این کار را انجام می‌دهند که میزان موفقیت بالاتر و کاهش درد بیشتری دارد.

در این روش برای انجام درمان بر روی بیمار، ابتدا بیمار را بیهوش می‌کنند، سپس با استفاده از اشعه عکس درمان را انجام می‌دهند. این نوع از درمان فقط برای بیماری عصب سه قلو نیست بلکه برای درمان بیماری‌های دیگری مانند سردرد، گردن درد و … هم استفاده می‌شود. در حقیقت هرنوع بیماری عصبی را می‌توان با استفاده از اسفنوپالاتین گانگلیون درمان کرد.

درمان نورالژی عصب سه قلو با استفاده از بالون

یکی از روش‌های خوبی که برای درمان بیماری عصب سه قلو از آن زیاد استفاده می‌شود، استفاده از بالون است. با استفاده از بالون در درون سر بیماران از بروز درد در آن‌ها جلوگیری می‌شود. در حقیقت بالون مانعی برای برخورد شریان‌های درد با سایر شریان‌هاست تا بیمار احساس درد نکند.

این روش در اکثر بیماران موفق عمل کرده است اما برخی از بیماران هم گزارش داده‌اند که استفاده از بالون باعث شده است که حس صورت خود را از دست بدهند و یا کاهش یابد.

درمان نورالژی عصب سه قلو با استفاده از چاقوی سایبری

یکی از روش‌های درمانی که خیلی در ایران مرسوم نیست، استفاده از چاقوی سایبری برای درمان بیماری عصب سه قلو است. در این روش برای درمان این بیماری از اسکن مغزی بوسیله دستگاه سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده می‌کنند و در طول این کار، پرتوهایی را بر روی ناحیه عصب سه قلو شلیک می‌کنند. برای انجام این روش حدود یک ساعت زمان لازم است.

این روش در بیش از 80 درصد از بیماران جواب داده است و باعث یک کاهش درد طولانی و نسبتا ماندگار شده است. یکی از مزیت‌های این روش انجام سریع آن است اما ضعف آن این است که بیماران حس صورت خود را از دست می‌دهند.

درمان نورالژی عصب سه قلو با استفاده از چاقوی گاما

این روش هم مانند روش چاقوی سایبری با استفاده از پرتونگاری به درمان این بیماری دردناک کمک می‌کند. از مزیت‌های این روش نسبت به چاقوی سایبری حل مشکل بی حسی صورت بعد از انجام پرتونگاری و کاهش درد ماندگارتر است.

رفع فشار میکرو عروقی

آخرین که روشی معرفی خواهیم کرد که اصطلاحا به آن تیر خلاص می‌گویند، رفع فشار میکرو عروقی است. این روش برای بیمارانی مناسب است که سایر روش‌ها را امتحان کرده‌اند و جوابی نگرفته‌اند. این روش به علت عوارض‌ جانبی زیادی که دارد، معمولا توصیه نمی‌شود. یکی از عوارض‌های جانبی این روش درمانی، بی حسی کامل صورت است!

بهبودی بعد از عمل‌های جراحی

بیمار پس از آن که از طریق یکی از روش‌های درمانی به تسکین درد نورالژی عصب سه قلو پرداخت، انتظار کاهش درد دارد. حقیقت این است که کاهش درد و مدت زمان مورد نیاز بستگی به روشی دارد که انتخاب کرده‌اید.

در برخی از روش‌ها کاهش درد ممکن است بصورت فوری باشد اما در بعضی دیگر از روش‌ها ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد.

نورالژی عصب سه‌قلو

عوارض اکثر روش‌های درمانی بیماری درد عصب سه قلو، بی حسی بخشی از صورت است. بیماران زیادی گزارش داده‌اند که تحمل این مشکل بسیار راحت‌تر از تحمل درد بیماری درد عصب سه قلو است. برخی از افراد درد بیماری عصب سه قلو را کشنده اعلام کرده‌اند!

اگر شما از روش چاقوی گاما یا چاقوی سایبری استفاده کرده باشید، ملاقات‌های شما با پزشک جراحتان تا 6 ماه بعد از عمل بصورت مستمر باید صورت بگیرد تا وضعیت شما مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت بروز مشکلی پزشک آن را تشخیص دهد.

روش رفع میکرو عروقی یکی از روش‌های سریعی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مراقبت‌های بعد از انجام این عمل جراحی لازم است که شما برای کاهش ناراحتی و تورم، جلوگیری از عفونت و … به مدت 4 هفته به مصرف دارو بپردازید!

بهبود پس از این روش معمولا بعد یک ماه اتفاق می‌افتد و شما می‌توانید دوباره محل کار خود برگردید و فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.

یکی از چالش‌هایی که در درمان این بیماری با آن روبرو هستیم، عدم قطعیت در آن برای درمان بصورت کامل است. بصورت کلی هیچ تضمینی برای درمان نورالژی عصب سه قلو وجود ندارد اما مسئله که وجود دارد، توقف درد برای سال‌های طولانی است.

بیماران با عمل جراحی و روش‌های پرتونگاری می‌توانند، درد را برای سال‌ها متوقف کنند اما تضمینی برای درمان آن بصورت کامل آن هنوز وجود ندارد!