نورالژی عصب سه قلو

بیماری مربوط به عصب سه قلو می‌باشد. این نوع سردرد که جزو شدیدترین سردردهاست به صورت حمله‌ای، ناگهانی و برق آسا در مسیر یک یا دو شاخه‌ی عصب سه قلو می‎باشد.

علت این نوع درد آسیب تدریجی عصب سه قلو است و درد ممکن است بصورت شدید و کشنده در ناحیه ی چشم‌ها، دندان ها،فکها، پیشانی و بینی دیده شود.

درد معمولا در یک سمت مشخص رخ می‌دهد. این بیماری از شدید ترین دردهای شناخته شده توسط بشر است.

روش های درمانی

1) درمان داروئی:

در مرحله ی اول بیماران تحت درمان‌های خوراکی که عموما از داروهای ضد تشنچ (کاربامازپین و ….)استفاده می‌شود، قرار می‌گیرند.اما غالبا به واسطه‌ی شدت درد پاسخ مناسبی دریافت نمیکنند. علاوه بر این مصرف طولانی مدت این داروها دارای عوارض جانبی متعددی میباشد.

2)روش های درمانی کم تهاجمی:

امروزه روش های مدرن و کم تهاجمی جهت درمان نورالوژی عصب سه قلو بکار گرفته می‌شود که دارای تاثیرات فراوان و عوارض جانبی کم می‌باشد.

برخی از روش های درمانی که در کلینیک درد از طریق پوست انجام می‌شوند عبارتند از:

• ریزوتومی با دستگاه رادیو فرکوئنسی
  • تزریق گلیسرول
  • فشردن با بالون
  • گاما نایف و ….

از جمله امتیازات این روش‌های درمانی می‌توان به نیاز به بستری سرپایی کوتاه مدت، عدم نیاز به بیهوشی عمومی و دارای کمترین عوارض جانبی بودن اشاره کرد.

رادیو فرکوئنسی:

یکی از روش‌های مدرن درمانی که چندین سال است در این مرکز درمانی با موفقیت انجام شده است. انجام روش درمانی ریزوتومی عصب سه قلو از طریق پوست می‌باشد.

در این روش بیمار بصورت سرپایی در بیمارستان بستری و تحت بی حسی موضعی و با هدایت عکس برداری اشعه ی ایکس با بهره گیری از امواج رادیویی، با کمترین عوارض جانبی، عصب آسیب دیده‌ی سه قلو (گانگلیون گاسرین) تحت درمان قرار می‌گیرد.

-درمان جراحی:

در برخی موارد بیمار بصورت جراحی باز تحت ریزوتومی عصب سه قلو و فشار زدائی میکرو واسکولار قرار می‌گیرد که البته مستلزم بیهوشی عمومی و دارای عوارض جانبی جدیدتری نسبت به روش‌های کم تها

جمی می‌باشد.