دانستی‌های کاربردی و ساده در مورد نورالژی عصب سه قلو

یکی از شایع‌ ترین نورالژی‌های مغزی برای افراد بالای 50 سال، نورالژی عصب سه قلو است! بیماری که زنان مسن بیش تر از 3 برابر مردان مسن در معرض این بیماری قرار دارند! این بیماری باعث ایجاد دردهای شدید و بیشتر مواقع دیوانه کننده در عضلات صورت می‌شود که معمولا در قسمت‌هایی مانند دندان‌ها، دهان و بینی خود را نشان می‌‍دهد! در این زمینه اطلاعات کاربردی و خوبی را در رابطه با این بیماری برای شما آماده‌ کرده‌ایم. امروز با کلینیک تخصصی درد دکتر سید کمال موسوی همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این رابطه بدست آورید.

بیماری عصب سه قلو چیست؟

در مقاله نورالژی عصب سه قلو چیست؟ بصورت کامل در رابطه با این سوال صحبت کرده‌ایم، اما بصورت خلاصه باید اینگونه بیان کنیم که این بیماری نوعی درد مزمن و شدید در ناجیه صورت است که می‌تواند باعث اختلال در روند زندگی یک بیمار شود. معمولا کسانی که به این بیماری دچار می‌شوند از حملات شدید و کوتاه زیادی رنج می‌برند.

آیا درمان این بیماری بصورت کامل امکان پذیر است؟

جدا از روش‌های درمانی بیماری عصب سه قلو شاهد این هستیم باید در نظر بگیریم که آیا آن‌ها قادر هستند که این بیماری را بصورت کامل در یک فرد درمان کنند یا خیر؟ طبق تحقیقات انجام شده معمولا روش‌های درمانی که این روزها بکار گرفته می‌شود در بیشتر مواقع تسکین دهنده درد هستند و قادر نیستند که بصورت کامل این بیماری را درمان کنند.

البته در روش‌هایی مانند درمان نورالژی عصب سه قلو با انعقاد حرارتی و یا جراحی‌های خاص این درمان و تسکین مدت زمان طولانی‌تری باقی می‌ماند! در واقع اگر روش‌های درمانی ساده‌تر پاسخگوی بیماری نباشد، پزشکان تصمیم می‌گیرند که با استفاده از روش‌های پیشرفته تر اقدام به درمان این نورالژی مغزی بکنند.

trigeminal neuralgia

اگر به این بیماری مبتلا هستید، این موارد را جدی بگیرید!

افرادی که دچار این بیماری شده‌اند و می‌خواهند که با استفاده از فعالیت‌های مفید، میزان افزایش درد را در خود کاهش دهند، بهتر است که از هرگونه برخورد باد سرد یا گرم شدید یا آرام با صورت خود جلوگیری کنند. این موضوع تا حدی می‌تواند که باعث کاهش حملات شود. غیر از این موضوع معمولا محدودیت‌هایی دیگری برای بیمار اعمال نمی‌شود. البته این موضوع بیشتر بستگی به نظر پزشک دارد، پس در این رابطه با دکتر متخصص خود مشورت کنید.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری عصب سه قلو باید چه کاری انجام دهیم؟

طبق آخرین گزارشات رسیده و تحقیقات انجام شده پیشگیری خاصی برای عدم ابتلا به این بیماری وجود ندارد که بتوانید خود را مجبور به آن بکنید! یکی از دلایل و علت‌های بوجود آورنده این بیماری در معرض بادهای شدید قرار گرفتن است که می‌تواند باعث ایجاد آسیب به عصب‌های مغزی در صورت بشود. پس اگر می‌خواهید که از بروز این بیماری در خود جلوگیری کنید، می‌توانید حداقل این کار را انجام دهید.

رژیم غذایی مخصوص افراد مبتلا به نورالژی عصب سه قلو

بیماران تصور می‌کنند که اگر به این مریضی دچار شدند، باید از رژیم خاصی استفاده کنند! حقیقت این است که تغذیه شما در روند این بیماری تاثیری ندارد، اما موضوعی که مهم است نحوه غذا خوردن شماست! در این بیماری معمولا یک سمت صورت شما یعنی راست یا چپ مبتلا است که اگر با آن سمت دندان‌ها غذای خود را بجوید، احساس درد در شما بیشتر خواهد شد.

تنها نکته‌ای که در این زمینه باید رعایت کنید، این است که با سمتی از صورت که اصطلاحا غیر مبتلا به این بیماری است، اقدام به جویدن غذای خود بکنید. در واقع همین رعایت کارهای ساده می‌تواند در کاهش درد و حملات موثر باشد.

از کجا متوجه شویم که به نورالژی عصب سه قلو  مبتلا هستیم؟

علائم و نشانه‌های قطعی که می‌تواند شما را مطمئن کند که به این بیماری دردناک مبتلا هستید، زیاد نیستند! طبق نظرسنجی‌های انجام شده از تعداد زیادی بیمار متوجه شدیم که درد شدیدی که در هنگام حمله بصورت توسط فرد حس می‌شود، فرورونده یا سوزاننده بیشتر توصیه می‌شود.

معمولا دردهای شدید در ناحیه صورت پس از انجام فعالیت‌های زیر خود را نشان می‌دهد:

• ضربه زدن به صورت
  • مسواک کردن
  • اصلاح صورت
  • برخورد باد با صورت
  • و …

طول مدت زمان هر حمله که واقعا درد شدید و دیوانه کننده‌ای توصیف شده است، حدودا بین 1 تا 15 دقیقه است. طبق تحقیقات انجام شده ممکن است که حتی در طول یک روز بیش از چند حمله را تجربه کنید، اما تا چند ماه بعد خبری از دردهای شدید نباشد!

اگر این نشانه‌ها در شما وجود دارند، می‌توانند با مراجعه به یک کلینیک درد تخصصی که درمان این بیماری را انجام می‌دهند، فعالیت‌های لازم در این زمینه را انجام دهید تا تحت درمان قرار بگیرید.

چرا به نورالژی عصب سه قلو مبتلا می‌شویم؟

در کمی بالاتر اشاره کردیم که باد شدید می‌تواند یکی از علت‌های ایجاد این بیماری باشد که با پیشگیری از آن در دوران جوانی می‌توان جلوی این بیماری را گرفت، اما بیشتر علت‌هایی که این بیماری را بوجود می‌آورند، ناشناخته هستند و هنوز تحقیقات نتوانستند دلایل محکم علمی پیدا کنند که نشان دهند علت اصلی بوجود آورنده این بیماری هستند!

trigeminal neuralgia

چرا باید به فکر درمان بیماری عصب سه قلو باشیم؟

جدا از دردهایی که حتی ممکن است، فرد بیمار را به فکر خودکشی بیندازند در صورت تدام حملات شدید شاهد این خواهیم بود که فرد  بیمار نمی‌تواند روند عادی زندگی خود را طی کند و دچار اختلال در این رابطه می‌شود! معمولا تداخل این بیماری با فعالیت‌های روزمره یک بیمار از دلایل اصلی است که باید به فکر درمان این بیماری بود، اما چه گزینه‌ای برای بهترین راه است؟

درمان نورالژی عصب سه قلو در کلینیک تخصصی درد

در مقاله نورالژی عصب سه قلو و کلینیک درد بصورت کامل در مورد تمام روش‌های درمانی که در یک کلینیک تخصصی درد انجام می‌شود، صبحت کردیم. پس از مراجعه به یک کلینیک درد و ویزیت توسط پزشک متخصص، معمولا یک روش درمانی که می‌تواند در کاهش درد و یا درمان بیماری بصورت طولانی موثر واقع شود برای فرد بیمار انتخاب می‌شود. اگر شما هم دچار این بیماری شده‌اید و یا شک دارید که به این بیماری مبتلا شده‌اید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.