کلینیک درد، محلی برای پایان تمامی دردهای شما

این روزها شاهد مراکزی هستیم که به کلینیک درد (pain clinic) معروف هستند. مکان‌هایی که در آن‌ها می‌توان بیماری‌های حاد و مزمنی را تشخیص داد و برای درمان آن‌ها فعالیت‌های مفیدی انجام داد. این مراکز به عنوان مکان‌های مشخص تشخیص سندروم‌ها و نورالژی‌های مغزی، سال‌های نسبتا زیادی است که کار خود را در سراسر جهان آغاز کردند و با شعار محلی برای پایان درد فعالیت می‌کنند. امروز با کلینیک تخصصی درد دکتر سید کمال موسوی همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات خوبی بدست آورید.

تکامل کلینیک‌های درد از گذشته تا کنون

کلینیک‌های درد از گذشته تا کنون تغییرات زیادی داشته‌اند و با تجهیزات پیشرفته‌تر تکمیل شده‌اند. این روزها دیگر مانند گذشته تشخیص دردها و آسیب‌های آن کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست و مراکز درمانی تحت عنوان کلینیک درد می‌توانند به شما کمک کنند که در این زمینه سرعت بیشتر و دوران بیماری کمتری را تجربه کنید.

هدف از راه اندازی کلینیک‌های درد چیست؟

این سوال همیشه پیش می‌آید که کلینیک‌های درد دارای چه هدفی هستند و چرا اصلا بوجود می‌آیند؟ این مراکز با هدف تشخیص سندرم‌ها و نورالژی‌های حاد و درمان بیماران برای بازگشت به روند عادی سبک زندگیشان تاسیس شده‌اند و فعالیت خود را آغاز کرده‌‍اند! معمولا بر اساس درمان‌هایی که در این مراکز انجام می‌شود به بیماران کمک می‌شود که از آسیب‌های جدی دور باشند و بتوانند تا مدت‌ها از درد بیماری‌ها دور باشند چرا که در بعضی از بیماری‌ها مانند نورالژی عصب سه قلو درمان همیشگی بیماری امری قطعی نیست و تنها درد را تا سال‌های طولانی پنهان می‌کند!

پس بصورت کلی هدف‌های یک کلینیک درد را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

• درمان یا کاهش درد تا حد ممکن
  • بهبود عملکرد عضلات و ناحیه‌های مبتلا بیمار
  • برگرداندن بیمار به سبک زندگی گذشته

فرآیندهای درمان بیماران در کلینیک درد به چه صورت است؟

سوال اصلی و اساسی که از بیماران پرسیده می‌شود، این است که بیماران در این کلینیک‌ها به چه صورت درمان می‌شوند و فرآیندهای درمانی آن‌ها به چه شکل است؟ در این مراکز درمانی برخلاف دیگر کلینیک‌ها بصورت تخصصی به تشخیص علت درد، ریشه یابی و درمان آن می‌پردازند و صورت مسئله پاک نمی شود!

از هنگام ورود بیمار به مراکز درمانی درد، فرآیند بهبود وضعیت سلامتی بیمار شروع می‌شود. در ابتدا اولین قدم برای درمان این است که بصورت منظم و خیلی دقیق بیمار را مورد بررسی و معاینه قرار بگیرد. سپس در صورت نیاز به آزمایش‌های بیشتر برای تشخیص، پزشک به بیمار اقدامات تشخیصی مانند رادیوگرافی، ام آر آی و … را تجویز می‌کند.

تقسیم بندی دردهایی که باید درمان شوند!

دردها در حالت کلی به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شوند! این دردها با توجه به زمان و مدت طولانی شدن و فرآیند درمانیشان تقسیم بندی شده‌اند، بصورتی که دردهای حاد همان دردهای 3 تا 6 ماهه هستند که معمولا بر اثر مواردی مانند ضربه سخت، تصادفات و … بوجود می‌آیند؛ اما در نقطه مقابل دردهای مزمن وجود دارند که حدقل مدت زمان آن‌ها 6 ماه است!

کلینیک درد دکتر موسوی

چه زمانی باید به یک کلینیک درد مراجعه کنید؟

این سوال یکی از سوالات اساسی است که باید هر شخصی در جامعه جواب آن را بداند تا بتواند تشخیص دهد که زمان درست مراجعه به این مراکز کی از راه می‌رسد؟ اگر در هر یک از شرایط زیر هستید، می‌توانید به کلینیک‌های درد مجاز و معتبر مراجعه کنید:

• سردردهای حاد و مزمن که فعالیت‌های روزانه شما را مختل کرده است
  • سردردهای تنشی
  • سردردهای ناشی از اختلال رشته‌های عصبی
  • دردهای ستون فقرات گردن
  • کمردردهای ناشی از مشکلات و دردهای ستون فقرات
  • اسپاسم‌های عضلانی
  • آرتروزهای بعد از عمل جراحی سنگین
  • دردهای شکمی
  • زانو درد
  • نیاز به کنترل و کاهش درد در هنگام سرطان

روش زندگی شما پس از ورود به کلینیک درد کاملا متفاوت با قبل خواهد شد!

معمولا پس از این که یک بیمار وارد یک مرکز شد و آزمایش‌های لازم برای تشخیص علت درد انجام شد، پزشک از او می‌خواهد که سبک زندگی کنونی خود را با قبل متفاوت کند! فرد بیمار با توجه به مریضی خود باید فعالیت‌های ورزشی مانند آب درمانی، دوچرخه سواری، پیاده روی سبک و … را امتحان کند و از تغذیه سالم و دارو درمانی برای بهبود روند بیماری خود استفاده کند.

اگر این فعالیت‌ها نتوانند در روند بیماری شما تاثیر مثبتی بگذرانند، پزشک مجبور می‌شود با استفاده از روش‌هایی مانند لیزر درمانی، جراحی، کار گذاشتن ابزار و تجهیزات خاص در بدن و … بیمار است.

یکی از شایع ترین بیماری‌های کلینیک درد را بشاسید

معمولا افرادی که دارای کمردرد هستند، بیشتر از سایر بیماری‌ها به این مراکز مراجعه می‌کنند و اظهار می‌کنند که نیاز به فعالیت‌های درمانی دارند. افرادی که تنها به این درد  مبتلا هستند، خوشبختانه می‌توانند با تحت نظر متخصص قرار گرفتن فرآیندهای درمانی خود را به خوبی طی کنند و در بیشتر حالت‌های ممکن می‌توانند بیشتر از 50 درصد فعالیت‌های گذشته خود را دوباره انجام دهند!

معمولا پزشکان کلینیک‌های درد برای درمان این افراد از داروها، استراحت‌ها با ابزار و وسایل خاص و … استفاده می‌کنند! در نظر داشته باشید که فرآیند بهبودی این مشکل بدنی نسبت به سایر مشکلات بسیار سریعتر است و حتی شاهد این هستیم که طی یک هفته تغییرات زیادی در کمردرد بیمار بوجود می‌آید.

کلینیک درد، محلی برای تولد دوباره انگیزه در بیماران سرطانی

در بیمارانی که به سرطان مبتلا هستند، درد و آزاری که این بیماری برای بدن بیمار ایجاد می‌کند، طبق تحقیقات مهم ترین موضوعی است که باعث تضعیف روحیه در بیماران می‌شود. تضعیف روحیه و از بین بردن انگیزه برای ادامه روند درمان باعث می‌شود که بیماران در برابر بیماری خود تسلیم شوند و با آغوش باز مرگ را بپذیرند!

در کلینیک‌های درد با توجه به این که به کاهش و کنترل دردهای ناشی از سرطان وقت گذاشته می‌شود، می‌توان انگیزه‌ای جدی و دوباره در بیمار ایجاد کرد که فرآیندهای درمانی خود را بگذارند! برخی از بیماران سرطانی برای کاهش دردهای خود به مواد مخدر و دیگر مواد اعتیادآور روی می‌آورند که شاید بصورت موقتی بر روی مریضی آن‌ها تاثیر بگذارد، اما تاثیرات روحی و بدنی بسیار بدتری برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

اگر کسی را می‌شناسید که این بیماری دچار است، بهتر است قبل از هرکاری را او را به یک مرکز درد ببرید تا تحت درمان قرار بگیرد و بتواند آسیب‌های وارده به خود را کنترل کند.

پزشک حاضر در کلینیک درد دارای چه تخصص‌هایی است؟

اگر اطلاعی در مورد رشته‌های پزشکی داشته باشید، متوجه می‌شوید که شاخه‌ای به نام درد وجود دارد که فرد پس از گذراندن مراحل آموزشی آن قادر است که درمان، پیشگیری و کنترل میزان درد در بیماران خود بپردازد! متخصصان این حوزه که باید سال‌های طولانی اقدام به یادگیری و کسب تجربه بپردازند، قادر هستند که دردهای مرتبط با علت‌هاص خاص، دردهای ناشی از عمل جراحی، دردهای ریشه‌ای  و … را درمان کنند.

معمولا این پزشکان با استفاده از روش‌های خاصی از جمله دارو درمانی، توانبخشی، روش‌های اجرایی و … به درمان و کاهش میزان درد در بیمار می‌پردازند! همچنین در این مراکز علاوه بر پزشکان معمولا مشاورانی هم وجود دارند که با بیمار و اعضای خانواده‌اش، جلسه مشاوره برگزار می‌کنند! این کار باعث می‌شود که خانواده بیمار راحت تر بتوانند به فرد در فرآیند بهبودی کمک کنند.

مدیریت دردهای خود را به این کلینیک بسپارید!

هر فردی ممکن است به دردهای مختلفی به علت‌های گوناگون از جمله آرتروز، سرطان، نورالژی‌های مغزی و … دچار باشد. در کلینیک درد اگر نتوانند فرآیند درمانی شما را شروع کنند، قادر هستند که فرآیند بهبودی شما را کنترل و کاهش دهند. در واقع این مراکز با استفاده از روش‌های زیر به راحتی درد حاصل از هر علتی را کنترل می‌کنند:

• ایمپلنت
  • تزریق
  • دارو درمانی
  • بلوک‌های عصبی
  • فیزیوتراپی
  • جراحی

جمع بندی

اگر تا بحال به کلینیک‌های درد مراجعه نکرده‌اید و می‌ترسید که این کار برای شما فایده‌ای نداشته باشد، بهتر است با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما به شما در این زمینه راهنمایی بدهند. همچنین اگر در رابطه با این کلینیک‌ها تجربه‌ی خاصی دارید، می‌توانید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.