اگر زانو درد دارید، این مطلب را با دقت تمام بخوانید!

این روزها بیماری‌هایی مانند زانو درد در میان افراد میانسال و کهنسال بسیار رایج شده است و این موضوع باعث آزار و اذیت آن‌ها می‌شود! اگر شما هم در این زمینه مشکلی دارید و یا فکر می‌کنید که هیچ وقت دوباره از این درد خلاص نمی‌شوید، می‌توانید با امروز با کلینیک تخصصی درد همراه باشید تا راهکارهای جالبی را پیدا کنید که می‌تواند درد شما را برای همیشه از بین ببرد!

زانو درد را بهتر بشناسید و درک کنید!

یکی از بیماری‌هایی که باعث می‌شود همیشه احساس التهاب و درد در مفاصل خود داشته باشیم، آرتروز است که با توجه افزایش سن، درد آن هم بیشتر می‌شود! طبق آمارهای رسمی منتشر شده در این زمینه معمولا افرادی که بالای 65 سال سن دارند، دارای چنین مشکلی هستند و به ندرت افرادی پیدا می‌شوند که با سنی کمتر از 65 سال به این بیماری دچار شده باشند!

شایع ترین نوع آرتروز که احتمالا شما هم آن را در اطرافیان خود مشاهده کرده‌اید، استئو آتروز، آتروز روماتوئید، نقرس و … است! امروز می‌خواهیم بیشتر در مورد درد آرتروزی صحبت کنیم که شما احتمالا در ناحیه زانوی خود احساس می‌کنید. در ادامه بایدها و نبایدهایی را در این زمینه برای شما طبق آخرین تحقیقات علمی آماده کرده‌ایم که باعث می‌شود شما خیلی راحت تر از قبل قادر باشید، درد این بیماری را کنترل و یا کاهش دهید.

چگونه درد زانو را کاهش دهیم و این مشکل را حل کنیم؟

اگر دچار این بیماری و درد هستید، بهتر است که کارهای زیر را امتحان کنید:

تمرین‌های خاص را با نظر پزشک شروع به انجام دادن کنید!

برای کاهش درد زانوی خود می‌توانید از ورزش‌هایی که برای این کار آماده شده‌اند استفاده کنید که باعث می‌شوند، درد شما کاهش پیدا کند. ورزش‌هایی مانند پیاده روی سبک، شنا و یا قدم زدن در آب، دوچرخه سواری آرام و … برای درمان و کاهش زانو درد می‌توانند مفید باشند. البته بهتر است که شدت انجام این تمرین‌ها را حتما از پزشک خود سوال کنید چرا که در بعضی مواقع ممکن است، این ورزش‌ها نه تنها باعث کاهش درد نشوند، یلکه مشکلات جدی‌تری هم برای شما ایجاد کنند!

زانو درد

کمپرس آب سرد می‌تواند معجزه کند!

اگر آتروز و یا آسیب‌هایی جزئی دیده‌اید که در ناحیه زانو باعث ایجاد درد شده‌اند، می‌توانید از این درمان خانگی استفاده کنید! این درمان نه تنها تورم را کاهش می‌دهد بلکه در بعضی مواقع از آن برای درمان موقتی آتروز هم استفاده می‌کنند! اگر می‌خواهید که این روش را برای درمان زانو درد امتحان کنید، بصورت مرحله‌ای، گام‌های زیر را انجام دهید:

• زانوی خود را با شلوار و یا یک پارچه بپوشانید! این کار باعث می‌شود که کبودی زانو شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
  • چند تکه یخ را داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید و آن را برای کاهش درد یا تورم بر روی پای خود بگذارید.
  • چند دقیقه‌ای صبر کنید و کمپرس یخ را بر روی زانو نگهدارید، سپس آن را وردارید!

وزن خود را پایین نگهدارید تا دردتان کاهش پیدا کند

شما هم احتمالا مشاهده کرده‌اید که بیشتر افرادی که دارای اضافه وزن هستند به این مشکل دچار می‌شوند! اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است با استفاده از رژیم، ورزش‌های مورد تایید پزشک و … اقدام به کاهش وزن خود بکنید. وزن زیاد و اضافه وزن می‌تواند آسیب شدیدی به زانوهای شما وارد کند که حتی اگر جوان هستید در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانید، اثرات مخرب آن را مشاهده کنید.

کفش مناسب برای درمان زانو درد بسیار مهم است

همانطور که احتمالا شنیده‌اید، قلب دوم بدن پا است و اگر بصورت صحیح از آن استفاده کنید، می‌تواند باعث درمان بیماری‌‌هایی مانند آرتروز و یا حداقل کاهش دردهای آن شود. اگر به دنبال کفش‌های راحت هستید، می‌توانید از کفش‌های طبی استفاده کنید که به همین منظور طراحی و تولید شده‌اند.

داروهای خود را سر وقت و زیر نظر پزشک مصرف کنید

معمولا به پزشکان که مراجعه می‌کنید برای تسریع روند درمان شما داروهایی را به شما پیشنهاد می‌کنند که اگر از آن‌ها استفاده کنید، می‌تواند مدت زمان درمان شما را کاهش دهد. البته در نظر داشته باشید که اگر پزشک به شما داروهایی که عوارض جانبی بسیار زیادی دارند، مانند ضد التهاب غیر استرابی، ضد استروئیدی و از این دست تجویز کردند، حتما از خوردن آن‌ها خودداری کنید چار که عوارض جانبی آن‌ها در آینده نزدیک بسیار بدتر از زانو دردی است که در حال حاضر آن را تحمل می‌کنید!

اگر زانو درد دارید، کارهای زیر را نباید انجام دهید!

معمولا افراد با بیماری‌های مختلف از جمله نورالژی عصب سه قلو ، گردن درد و .. به کلینیک تخصصی درد مراجعه می‌کنند و خواستار روش‌های درمانی هستند! در کنار کارهایی که باید برای درمان انجام دهند، کارهایی نیز وجود دارند که نباید آن‌ها را انجام داد تا بیماری آن‌ها درمان شود. برای زانو درد هم این موضوع صادق است و در کنار انجام روش‌های درمانی، شما نباید کارهایی را هم انجام دهید تا در شما کاهش پیدا کند و یا درمان شود! در ادامه این کارها را تک به تک بررسی کرده‌ایم:

استراحت زیاد ممنوع!

بله درست است که می‌گویند با خوابیدن و استراحت کردن بیماری‌ها درمان می‌شوند، اما این موضوع برای زانو درد اصلا درست نیست و برعکس استراحت زیاد ممنوع است و می‌تواند مشکل شما را بیشتر کند! دلیل این موضوع این است که با استراحت زیاد شما با دست خودتان عضلات بدنتان را ضعیف می‌کنید!

اگر دچار درد در مفاصل خود از جمله زانو هستید، حتما باید تحرک‌های کوچکی داشته باشید که عضلاتتان تقویت شوند، اما همانطور که بالاتر گفتیم بهتر است که قبل از انجام این ورزش‌ها از پزشک خود مشورت بگیرید.

تمریناتی که بر روی زانو و پا تمرکز دارند را فراموش کنید

ورزش هم در حد معمول خودش می‌تواند باعث درمان بیماری بشود، اما افراط در این موضوع و انجام حرکاتی که بیشتر مربوط به پا است از جمله پریدن، اسکات، دویدن سریع و … می‌تواند باعث ایجاد درد بیشتر در ناحیه زانو بشود! شما باید با مراعات خاصی ورزش کنید در غیر این صورت حتی ممکن است که کار شما به جراحی بکشد تا مفصل جدید جایگزین مفصل قبلی زانوی شما بشود!

وسایل کمک کننده فقط برای افراد معمول نیستند!

در بعضی از اوقات ممکن است، درد زانوی شما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند و شما قادر نباشید که خودتان حرکت کنید و یا حرکت کردن برایتان بسیار سخت می‌شود! اگر در این موقعیت هستید، همین الان با پزشک خود تماس بگیرید و از او وقت بگیرید. معمولا پزشکان در این مواقع استفاده از وسایل کمک کننده را برای بیماران خود تجویز می‌کنند تا مشکل آن‌ها ادامه پیدا نکند.

علائمی که به شما هشدار می‌دهند را جدی بگیرید

یکی از مشکلات شایعی که با آن برخورد داریم، این است که بیماران پس از مدت زمان طولانی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که مثلا چند ماه است که دچار این مشکل هستند! این موضوع را در نظر داشته باشید که هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید، درمان شما سریعتر پیش خواهد رفت. از جمله علائم درد زانو که باید آن‌ها را جدی بگیرید، موارد زیر هستند:

• قرمز شدن غیرطبیعی زانو و احساس گرما یا داغی در این ناحیه
  • به سختی حرکت کردن و یا راه رفتن به دلیل مشکلات خاص در زانو
  • قفل کردن زانو و یا لنگ لنگ کردن زانو
  • مشکل در دراز و یا راست کردن زانو
  • ناتوانی در تا و یا خم کردن زانو
  • صدای تق تق در هنگام راه رفتن
  • و …

زانو درد

مهم ترین دلایل ابتلا به زانو درد چیست؟

معمولا یکی از سوالات متداول و پرتکرار بیماران این است که چرا به زانو درد دچار می‌شویم و علت آن چیست؟ ساییدگی زانو یا آرتروز زانو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم:

ازگود اشلاتر، فعالیت شدید ورزشی باعث ایجاد درد در ناحیه زانو می‌شود!

یکی از مشکلاتی که برای جوانان و یا نوجوانی که ورزش‌های سنگین در این سنین ایجاد می‌شود، ازگود اشلاتر است که به علت استفاده مکرر و شدید از زانو اتفاق می‌افتد و در دوران پیری باعث ایجاد آرتروز زانو می‌شود. در واقع ازگود اشلاتر به واسطه برجستگی زیر کشکک می‌تواند در ایجاد این بیماری سهیم باشد.

اگر به این علت دچار زانو درد شده باشید، معمولا پزشکان از روش‌هایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند که عمومی هستند و به بیمار توصیه می‌کنند که از شدت فعالیت‌های بدنی خود کم کند!

روماتیسم یکی از دلایل اصلی ابتلا به زانو درد

یکی از بیمارهایی که کم و بیش افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، روماتیسم است! این بیماری که جزو شایع ترین دلایل ابتلا به زانو درد است، باعث می‌شود که انجام فعالیت‌های بدنی مرتبط با زانو بسیار سخت شوند و شما احساس ناتوانی کنید! معمولا کسانی که به این علت دچار این بیماری می‌شوند با استفاده از این روش تعویض مفصل معمولا درمان می‌شوند!

سخن آخر

مهم نیست که در چه مرحله‌ای از این بیماری هستید از راه حل‌های بالا استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن درد شما کاهش پیدا کند و یا حتی درمان شود. اگر شما هم در این زمینه تجربه خاصی دارید، می‌توانید در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ها هم استفاده کنند.