سر درد و درمان‌های رایج آن

با توجه به مشکلات متعدد زندگی و پیچیده تر شدن مشکلات جوامع بشری، سردرد جزء شایع‌ترین شکایت‌هایی است که در غالب افراد رخ می‌دهد که عمدتا نیاز به درمان خاصی ندارند.

اما در مواردی بصورت شدید و غیر قابل تحمل میباشد که به درمان های خوراکی پاسخ نمی‌دهد.

انواع شایع سردرد عبارتند از:

1-میگرن

2-سردرد تنشی یا هیجانی

3-سردرد خوشه ای(کلاستر)

4-سایر علل( فشار خون بالا،تومور مغزی،عفونت،آلرژیک، عفونت دندان و…)

1-میگرن(Migraine)

میگرن جزء شایع‌ترین انواع سردرد می‌باشد. در خانمها بیشتر از آقایان رخ می‌دهد و معمولا یکطرفه می‌باشد اما ممکن است در هر نقطه ای از سر دیده شود.

سردرد ممکن است (4 تا 72) ساعت طول بکشد. معمولا بیمار قبل از شروع سردرد احساس ناخوشایندی دارد. سر درد ممکن است همراه با تهوع و استفراغ، دردهای ضربان‌دار، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور(فوتو فوبی) و صدا دارد.

2-سردرد تنشی و هیجانی

شایع‌ترین نوع سردرد است و در غالب افراد بصورت مکرر رخ می‌دهد. معمولا سردرد پیرو هیجانات عصبی و فشارهای عاطفی رخ می‌دهد.

علت ایجاد سردرد ناشی از انقباضات عضلات سر،گردن، شانه و صورت می‌باشد که بیشتر از ناحیه ی پیشانی، گردن یا شانه شروع می‌شود و تمامی سر را فرا می‌گیرد. سردرد ممکن است 30 دقیقه تا 7 روز ادامه یابد.

اگر سردرد به همراه استفراغ، تب،تاری دید، اختلال در تکلم و یا سستی دست و پا یا اختلال هوشیاری باشد، باید جدی گرفته شده و حتی به پزشک مراجعه شود.

3-سردرد های سینوسی

عمده ی سردرد در ناحیه ی پیشانی، گونه ها، پل بینی و چشم‌ها رخ می‌دهد. سردرد ممکن است همراه با احتقان و آب‌ریزش بینی باشد. سردرد با دراز کشیدن و پایین اوردن سر و یا بعد از بیداری از خواب تشدید می‌شود.

این سردردها معمولا با درمان التهاب و عفونت سینوس ها بهبود می‌یابند.

سردرد خوشه ای(کلاستر)

شدیدترین نوع سردرد می‌باشد. درد ممکن است در هر روز و در یک ساعت مشخص رخ دهد و روزها، هفته ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.

زمان شروع حمله دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می‌شود (غالبا در یک سمت مشخص)

سردرد ممکن است با آب‌ریزش بینی و چشم همان طرف همراه باشد. این نوع سردرد عموما به درمان خوراکی پاسخ مناسبی نمی‌دهد.

رادیو فرکوئنسی که از طریق پوست و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود و با کمترین عوارض پاسخ خوبی به این بیماری داده می‌شود که در این مرکز با تجربیات متعدد و موفقی همراه بوده است.

درمان سر درد و میگرن:

درمان داروئی:

با توجه به اینکه علل عمده ی سردردهای تنشی و میگرن، اضطراب و افسردگی میباشد لذا هدف درمان این بیماران بایستی معطوف به استفاده ی دراز مدت داروهای ضد اضطراب و افسردگی و مسکن‌های لازم باشد. پرهیز از تنش و استرس های عصبی و انجام تمرینات ورزشی منظم در روند درمان بیماران موثر است.

روش های درمانی مدرن سردرد و میگرن در کلینیک درد:

بسیاری از بیماران علی رغم مصرف داروهای خوراکی متنوع و متعدد، پاسخ مناسبی دریافت نمیکنند.در این مرکز با بهره گیری از روش های جدید درمانی که نتایج موفقی طی چندین سال اخیر داشته ایم، بیماران بصورت سرپایی بمدت 4 تا 8 ساعت در بیمارستان بستری می‌شوند.

در این روش درمانی بیماران بطور هم‌زمان تحت درمان پروپوفل تراپی و تزریق بوتاکس قرار گرفته و پس از توصیه های درمانی و تکمیلی لازم در طی مدت کمتر از 6 ساعت مرخص می‌گردند. این روش درمانی دارای عوارض بسیار کمی نسبت به داروهای متعدد خوراکی می‌باشد.

بیماری مربوط به عصب سه قلو می‌باشد. این نوع سردرد که جزو شدیدترین سردرد هاست به صورت حمله ای، ناگهانی و برق اسا در مسیر یک یا دو شاخه ی عصب سه قلو می‌باشد.

علت این نوع درد آسیب تدریجی عصب سه قلو است و درد ممکن است بصورت شدید و کشنده در ناحیه ی چشمها، دندان ها،فک‌ها، پیشانی و بینی دیده شود. درد معمولا در یک سمت مشخص رخ می‌دهد. این بیماری از شدید ترین دردهای شناخته شده توسط بشر است.

درمان: جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌های درمانی دکتر کمال موسوی مدرن به صفحه ی نورالژی عصب سه قلو مراجعه نمایید.